Sådan kommer du i gang, så du har data på din virksomheds bidrag til en grøn og social omstilling i tide.
Viljen er der, men kompetencer og handling mangler, når det kommer til ESG-arbejdet ude i danske virksomheder. Sådan lyder en af konklusionerne fra en ny analyse, som Nykredit ErhvervsBank har fået udarbejdet.
38 procent af de adspurgte oplever et pres udefra for at igangsætte bæredygtige initiativer, og 24 procent oplever et pres indefra. Alligevel anser kun få det som en driver i forhold til at gøre noget nyt.
Data er en af barriererne
Barriererne er ifølge analysen både betalingsvillighed, data og dokumentationskrav, frygt for fremtiden og manglende viden og teknologiske løsninger.
Analysen viser, at næsten halvdelen (49 procent) af de adspurgte virksomhedsledere oplever at det er en jungle at finde rundt i de nye krav til bæredygtighed. 34 procent mangler viden om standarder og krav. Og det er ikke så mærkeligt. Mængden af krav til virksomheder vokser lige nu meget hurtigt. Mange oplever, at det er svært at følge med.
Hvordan bidrager du til en grøn og social omstilling?
Lige nu er der ingen lovgivningsmæssige krav om ESG-rapportering for små virksomheder i Danmark, men det kan ændre sig i fremtiden. ESG-rapportering kan opfattes som nyttesløst bureaukrati, en ny sur pligt på direktørens to-do-liste.
Men det vil i fremtiden være afgørende at have data, som viser dine kunder, medarbejdere, investorer, långivere og andre interessenter, hvordan du bidrager til en grøn og social omstilling.
Hvad betyder ESG for min SMV? – Partnerskaberne.dk
Selv uden lovgivningsmæssige krav kan det være en god idé at komme i gang med ESG-rapportering som en del af din forretningsstrategi.
Det kan give dig
- et forspring i markedet,
- styrke dit omdømme,
- øge din konkurrenceevne
- og tiltrække nye kunder og samarbejdspartnere.
Det kan også hjælpe dig med at identificere og reducere risici, spare omkostninger og forbedre din indtjening.
4 trin til at komme i gang
Hvordan kommer man i gang? Det har Freja Ludvigsen, ejer af Partnerskaberne, lavet en kort video om til Greenlink.
Hvis du vil komme i gang med ESG-rapportering, er der 4 trin, du kan følge:
- Forstå din forretningsmodel med nye øjne
- Hvordan skaber du værdi for dine kunder og samfundet?
- Hvad er dine vigtigste aktiviteter, ressourcer og partnere?
- Hvad er dine største miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige påvirkninger og udfordringer?
- Vælg relevante ESG-indikatorer
- Hvordan kan du måle og dokumentere din bæredygtighedsindsats?
- Hvilke standarder eller retningslinjer vil du følge?
- Hvad er dine mål og ambitioner?
- Hvordan vil du rapportere om dine resultater?
- Indsamle og analysere data
- Hvordan vil du indhente data fra dine interne og eksterne kilder?
- Hvordan vil du sikre datakvaliteten og -sikkerheden?
- Hvordan vil du behandle og analysere dataene?
- Hvordan vil du sammenligne dig med andre virksomheder i din branche eller sektor?
- Kommunikere din ESG-rapport
- Hvem er din målgruppe for din ESG-rapport?
- Hvordan vil du formidle din historie på en klar, troværdig og engagerende måde?
- Hvordan vil du modtage feedback og dialog fra dine interessenter?
De fire trin giver en struktur for, hvordan du kommer i gang med en opgave, som måske føles som at finde vej i en ukendt jungle. Men husk, det er også nyt for dine konkurrenter!
På Greenlink kan du oprette en gratis profil og få viden, værktøjer og netværk til at komme i gang med ESG-rapportering og håndtering af andre bæredygtige krav. Du kan sætte dine restmaterialer til salg på byttebørsen. På den måde undgår spild og tjener penge. Du kan også finde et netværk af andre virksomhedsledere, som synes bæredygtighed er bøvlet.
Kontakt Freja Ludvigsen her for at få sparring på, hvordan din virksomhed kan vende bæredygtige krav til ny forretning.
Læs mere Et blomstrende partnerskab om plastikaffald giver nye kunder til begge parter – Partnerskaberne.dk