Spørgsmål og svar
Hvorfor samarbejde med startups?
Innovation i partnerskaber kan være løsningen til at få løst bæredygtige udfordringer i forretningen og tænke nyt. Fordelen ved at arbejde innovativt med en startup er, at de kommer med ny viden om bæredygtige materialer, produkter og forretningsmodeller, som kan tilføre helt nye muligheder. Et fælles projekt kan åbne dørene for nye kunder og markeder for begge parter.
Er det en fordel at have mange partnerskaber?
For mange etablerede virksomheder vil det være optimalt at starte med ét partnerskab. Vi anbefaler typisk at man identificerer én bæredygtighedsudfordring i kernedriften og finder én startup, som vil indgå i et innovationspartnerskab sammen.
Men hvordan? Det ved vi hos Partnerskaberne. Lad os hjælpe jer med at gøre det rigtigt fra starten.
Hvad kan startups, som etablerede virksomheder ikke kan?
Startups kan være spændende samarbejdspartnere for etablerede virksomheder, fordi de arbejder mere agilt, kreativt og risikovilligt. Det tilfører nye øjne på virksomheden og ideer til nye markedsmuligheder. Omvendt kan den etablerede virksomhed hjælpe startuppen med sparring og hjælp til at komme hurtigere ind på markedet.
Men i praksis kan det også være værdiskabende at lave partnerskaber med virksomheder i ens leverandørkæde, studerende på videregående uddannelser, frivillige organisationer, kommuner etc.
Vi kan hjælpe jer med at sammensætte den helt rette kreds af partnere, der styrker jeres innovationskraft.
Skal man have fokus på bæredygtighed?
Nej, men vores erfaring er, at mange etablerede virksomheder har brug for ny innovationskraft indenfor dette område og kan lære meget af at samarbejde med innovative startups, som kommer med nye syn på fremtidens kunder og markeder. Det hænger ofte sammen med ny teknologi og cirkulære forretningsmodeller, som kan styrke jeres fremtidige relevans på markedet.
Hvordan ved vi om vores virksomhed er klar til det?
Book 30 minutters gratis sparring hos os, så hjælper vi jer med at vurdere jeres parathed og giver vores anbefaling til, hvordan I kan skabe et miljø, der passer til jeres strategiske behov.
Er det nødvendigt at gå igennem Partnerskaberens 4-trins model?
Man kan gå direkte i gang med innovation med startups (trin 4), hvis man blot vil teste det af med en enkelt samarbejdspartner og er klar til at fejle og lære af det. Hvis man vil arbejde mere strategisk og systematisk med corporate-startup innovation, så er det en god investering at følge bogens 4 trin.
Virksomheder som har afklaret, hvad de vil have ud af det (trin 1), har formuleret et klart formål (trin 2) og har et klart billede af det fællesskab, som de gerne vil skabe omkring innovation (trin 3) har langt bedre succes med partnerskaber og kan overkomme de dilemmaer og udfordringer, der vil opstå undervejs.
Vi kan hjælpe jer hele vejen gennem de 4 trin ved hjælp af processer og værktøjer baseret på bogen ”Hvad kan startups, som vi ikke kan? En guide til bæredygtig vækst i partnerskab”.
Hvordan ved vi at jeres proces med de 4 trin virker for virksomheder?
Modellen er udviklet af Freja, som har arbejdet med corporate-startup innovation, bæredygtighed og partnerskaber som erhvervsudviklingschef i Gladsaxe Kommune siden 2015.
Hun har selv været med til at udvikle flere miljøer og har lavet et stort researcharbejde i forbindelse med, at hun skrev den første bog på dansk om emnet. Virksomheden COWI var den første til at teste modellen, mens bogen blev skrevet.
Hvad koster det at lave et bæredygtigt corporate-startup miljø, og hvornår er det tjent hjem?
Det afhænger af jeres ambitionsniveau og jeres engagement. For nogle virksomheder er det nok at lykkes med få partnerskaber tæt på kerneforretningen. Andre drømmer om et stor in-house miljø med mange innovative startups.
Eller et radikalt miljø med plads til at tænke helt nyt. Vi kan hjælpe jer med at finde den rette model, lave den rette investering og sætte de rette forventninger til resultater, som både er målbare og mærkbare.
Kan vi selv lave et corporate-startup miljø?
Ja, bogen, ”Hvad kan startups, som vi ikke kan? En guide til bæredygtig vækst i partnerskab”, er netop skrevet som en guide til virksomheder, som gerne vil i gang, men ikke ved, hvordan de gør. Den er det helt rigtige sted at starte. Den er nem at læse og fyldt med gode billeder, modeller og cases. Køb bogen på saxo.com.
Er corporate-startup innovation kun for store virksomheder?
Store virksomheder har arbejdet med denne tilgang til innovation i længere tid, og derfor hører man ofte om, hvad de har fået ud af det. Men vores erfaring er, at SMV’ere kan have stor værdi ud af at åbne dørene for partnerskaber.
De har kortere vej fra ide til handling og kan derfor komme hurtigere i gang. De kan desuden have svært ved at rekruttere innovations- og bæredygtighedseksperter, og derfor kan det være nemmere og mindre risikofyldt at lave innovation med eksterne partnere.
Men det kræver, at ledelsen er klar til forandring. Derfor anbefaler vi at starte med et oplæg eller en workshop, som samler bestyrelse og ledelse om projektet.
Book en workshop hos os, så kommer vi ud og afklarer de forskellige positioner sammen med jer og hjælper jer til at få et fælles billede af jeres strategiske handlemuligheder, og de risici som I skal styre udenom.
Vi leverer en anbefaling, som giver ledelsen et beslutningsoplæg og et forslag til den gode proces.
Book et bestyrelsesoplæg, som hjælper med at klæde bestyrelsen på til at se de strategiske muligheder, når man åbner dørene for bæredygtige partnerskaber.
Vi deler vores viden og erfaringer fra bogen, “Hvad kan startups, som vi ikke kan? En guide til bæredygtig vækst i partnerskab”. Den er fuld af cases fra danske virksomheder, modeller og redskaber til at komme i gang.
Hvorfor samarbejde med startups, når man bare kan opkøbe dem?
Mange store virksomheder er mislykkedes med corporate venture, fordi de har købt virksomheden, men ikke fået dens medarbejdere og viden integreret i deres egen virksomhed. Vores anbefaling er at starte med at lave partnerskaber og på sigt lægge en plan for mere formaliserede samarbejdsformer, fx opkøb.
Vi har allerede et corporate-startup miljø, men oplever at det er svært at holde energien og få ting til at lykkes. Hvad gør vi?
Kontakt os, så lægger vi en plan for, hvordan Partnerskaberens 4-trins model kan bruges til at revitalisere jeres miljø og sætte nye mål, som gør jer attraktive for innovative samarbejdspartnere og tilfører ny energi til jeres organisation.
Book 30 min. gratis sparring